top of page
liv_bjerknes

Verktøykassen til Nav Heim

31. oktober hadde vi to kjempegode møter i samarbeid med Nav Heim, hvor markedsrådgiver Siv-Helen Vinje kunne fortelle om noen av ordningene som er tilgjengelig gjennom Nav sin verktøykasse. Med 30 oppmøtte næringslivsrepresentanter fordelt på to møter, skjønner vi at dette er viktig for alle. Heim Kommune har også en utrolig lav ledighetsprosent, men samtidig en relativt stor andel i utenforskap. Gjennom å ta i bruk disse verktøyene til Nav kan vi bidra til en lavere andel i utenforskap.



Eksempler på typiske tiltak man kan benytte seg av:


Arbeidstrening

  • Praksis, med ytelse fra Nav

  • Kan være tilrettelagte oppgaver etter behov


Inkluderingstilskudd

  • Kan dekke utgifter til nødvendig utstyr som for eksempel:

    • Arbeidsklær, sko

    • Arbeidsutstyr

    • Databriller

    • Kurs, maskinfører, truck, lastebil, buss etc.


Mentortilskudd

  • Frikjøp av en medarbeider som opptrer som mentor (dekker ordinær lønn)

  • Inntil 6 måneder ordinært, men ved nedsatt arbeidsevne

  • Kan kombineres med lønnstilskudd eller arbeidstrening


Midlertidig lønnstilskudd

  • Bidrar til å redusere arbeidsgivers risiko

  • Dekker 40% eller 60% av lønna til arbeidstaker


Varig lønnstilskudd

  • Dekker deler av lønnen når en arbeidssøker har varig nedsatt arbeidsevne for eksempel noen som er ufør eller delvis ufør.

  • Tiltak for å forhindre utenforskap.


Disse er de mest ordinære tiltakene som brukes i Nav-systemet og som mange kanskje allerede er kjent med. Vi oppfordrer alle til å ta kontakt med Nav Heim , om de føler at dette er tiltak som de kunne tenkt seg å være en del av, enten man allerede har en kandidat som ønsker seg inn i bedriften, eller om man er åpen for ta imot noen nye inni bedriften.





Navs kartleggingsundersøkelse 2024

Resultatene fra årets kartleggingsundersøkelse ble delt på møtene. Selve undersøkelsen er utarbeidet i samarbeid mellom Nav Heim og Heim Næringsforening, og distribuert til alle 270 bedrifter som er registrert i Heim via epost. Har du ikke fått undersøkelsen i innboks? Send mail til Nav Heim og få den du også! Denne bestod av 9 enkle, men viktige spørsmål og det er kommet inn hele 65 svar.


Resultatene viser at Næringslivet i Heim viser et stort engasjement for flyktninger, de med lite utdanning eller manglende arbeidserfaring og unge voksne som har behov for å få en fot innenfor ordinære bedrifter. Det er viktig å påpeke at resultatene fra denne undersøkelsen brukes aktivt av Nav ansatte i Heim, med formål om å matche kandidater med bedrift og det behovet som de har ytret gjennom undersøkelsen. Det var faktisk en bedrift allerede som hadde opplevd at en Nav-ansatt hadde tatt kontakt rett før bedriften selv hadde tenkt å ringe. På møtedagen var kandidaten allerede startet i arbeid gjennom tiltak - Snakker om praktisk rettet arbeid fra vårt lokale Nav-kontor.


Flyktninger i Heim

Det er utført en omfattende jobb med å kartlegge kompetansen som flyktningene i Heim innehar, og det har resultert i en offentlig liste hvor man kan søke på de ulike kompetanseområdene og finne kandidatnummer som man oppgir når man tar kontakt med Nav Heim for at de skal kunne opprette kontakt mellom personen og bedriften eller oversende komplett CV for eksempel. Her finner du kompetanseoversikten: iHeim.no/kompetanse.





Erfaringsdeling

I løpet av denne dagen opplevde vi mye erfaringsdeling både mellom aktører i samtalen rundt bordet, men vi fikk også presentasjoner fra Elin Bondhus Bakken som er enhetsleder på Bakkely barnehage Jorulv Mosand som er produksjonssjef for Lian Vinduer AS på hvordan de jobber når de tar inn nye kandidater på tiltak i sin bedrift.


Blant de rådene vi tar med oss videre er:

  • Man må ikke være redd for å gi tydelig instrukser og heller forklar for tydelig enn å anta at de vet det fra før

  • Bedriftene opplever ofte bedre arbeidsmiljø ved å skape en kultur for inkludering

  • Både som medarbeider og leder kan man bidra sterkt til at andre får bedre tro på seg selv

  • Inkludering er et samarbeidsprosjekt på arbeidsplassen, og fungerer ikke hvi det bare er sjefen som "turer ivei" - hele laget må med!


Det er stort behov for mer arbeidskraft i Heim de kommende årene, og vi trenger alle de hendene vi kan få. Vi takker alle bedriftene som stilte opp på dette viktige infomøtet, og sender en stor takk til Siv-Helen Vinje fra Nav som sto for det faglige innholdet denne dagen! Neste gang blir det frokostmøte med tema om sykefraværsoppfølging på forespørsel fra våre gode medlemsbedrifter! Dette planlegges til januar 2025. 😊






7 visninger0 kommentarer

תגובות


bottom of page