top of page
  • tora50

Ukas bedrift: Høyt & Lavt Valsøya



Hva er det Høyt & Lavt Valsøya jobber med?

Høyt og Lavt Valsøya er en klatrepark som er en del av Høyt & Lavt gruppen. Til sammen har Høyt & Lavt snart 18 parker i hele Norge, i tillegg til noen i Sverige. Vår bedrift her på Valsøya er plassert midt i hjertet av Norge og så langt sør i Trøndelag at vi egentlig er Nordmøringer. I klatreparken vår har vi satt opp løyper i tretoppene, så både barn og voksen kan leke Tarzan i skogen. I tillegg til løypene så har vi 3 lengre zip-lines og det høye tårnet med quick-flight som får magen til å krible når du hopper utfor. De yngste klatrerne er fra 2 år, og vi har hatt besøk av klatrere opp i 70-årene, så her kan vi tilby moro til alle aldre! De fleste av våre gjester kommer fra Midt-Norge på dags- eller helgeturer. Enten med båt, buss eller bil. På grunn av den tilknyttede campingplassen så har vi også noen utenlandske turister som er innom i løpet av sommeren – de blir mektig imponert over den nydelige naturen vi har her på Valsøya. Akkurat nå har vi 2 helårsansatte, men om sommeren har vi mange flinke ungdommer som kommer og vil arbeide med oss. Om sommeren er vi i underkant av 10 personer som er med på å drifte parken.



Hvilke typer stillinger og yrker finner man i bedriften? Hvilke utdanninger trengs for å få jobb hos dere?


For øyeblikket så er det hovedsakelig instruktører i sommeransettelser, som er over 18 år. Vi har også god hjelp fra fast-gjester på campingplassen som bidrar til å bemanne kiosken om somrene.


Ingen utdanning er nødvendig for å jobbe i klatrepark, det viktigste er hvilken type person du er og om du er villig til å lære underveis. Man bør være glad i å være ute, det å klatre og bruke kroppen, samt å yte service til gjester, så kan resten læres.


Andre stillinger i bedriften er daglig leder og markedsføringsansvarlig. Som daglig leder er det en fordel å kjenne til forretningsdrift/økonomi, men atter en gang så setter vi erfaring, interesser og arbeidslyst foran formell utdanning. Per i dag er denne stillingen satt, men tilsvarer ikke 100% stilling på grunn av at bedriften er sesongbasert.


Markedsføringsansvarlig er foreløpig ingen heltidsjobb hos oss, så de to bedriftene i Klatreparken og Restaurant/camping deler på denne ressursen, slik at vi har ca. en 20% stilling hele året på dette. Vi har tro på at å bruke av våre ressurser til markedsføring lønner seg i det lange løp.




Hvilke visjoner har bedriften for fremtiden?

Her spør dere godt. Ja, hva er vår visjon? Vi har jo en visjon for å være «en park for alle» både store og små. For å oppnå dette har vi hele tiden jobbet med å utvide tilbudene våre i lavsesong, slik at det til stadighet er noe nytt å oppleve i parken vår. Vi har blant annet solsikkemerket tilgjengelig i resepsjonen. Dette er ett internasjonalt merke som forteller de ansatte at man har en usynlig funksjonsnedsettelse og at de ansatte da er ekstra oppmerksomme og spør hvordan de kan hjelpe deg på best mulig måte.


Videre så jobber vi hele tiden med å forbedre driften vår og på sikt kunne kalle oss landets med veldrevne park. Dette er jo ikke noe vi kan kontrollere i forhold til andre, men vi jobber med små marginer, og det er utrolig viktig for bedriften vår å ha stålkontroll på økonomien i det vi gjør slik at vi kan fortsette å utvikle oss.


«Høyt & Lavt Valsøya - landets hyggeligste park» - det hadde vært noe! Vi får mye skryt av våre flinke instruktører, og tar hele tiden tiltak for å forbedre gjestetilfredsheten. Å bli landets hyggeligste park handler ikke bare om at gjestene skal ha det bra, men også at de ansatte koser seg på arbeidsplassen. Vi har tro på at gjesten også merker om arbeidsmiljøet er godt på arbeidsplassen.


Til sist så er det kanskje ingen visjon, men det at vi hele tiden har fokus på å ha sikkerheten på topp er nok det viktigste vi gjør i hverdagen. Kundetilfredsheten i klatreparken er direkte knyttet opp mot hvor trygge og ivaretatt gjestene føler seg når de begir seg ut i løypene.



Skjer det noe nytt i klatreparken eller er det noe spesielt dere er opptatt av akkurat nå?

Akkurat nå går vi inn i vår travleste tid og klatreparken holder åpent hver dag. Sommerferien og fellesferien er spesielt travle tider for oss, men vi har vært heldige å ha godt med besøk også tidligere i sesongen så langt i år. Vi ser positivt på 2023-sesongen, da 2022 var fylt av gråvær og rolige dager.



Hva er de største utfordringene bedriften står ovenfor akkurat nå?

Vi ser tydelig det økende problemet med å skaffe sommeransatte over 18 år. Akkurat her har vi vært veldig heldige å få tilbake mange av de ansatte år etter år.


Hvorfor er dere medlem i HNF?

Vi ser at HNF gjør mye viktig arbeid for nærområdet vårt og vi ønsker å være med på å bidra til at de skal ha ressurser til å fortsette dette gode arbeidet inn mot kommune, fylke og til og med stortinget til tider.


HNF har vært utslagsgivende for å sveise sammen kommunen, spesielt for reiselivsbedrifter, gjennom sitt viktige arbeid med nettverket Visit Heim. Gjennom dette nettverket har vi som reiselivsbedrifter samlet oss og fått muligheten til å markedsføre oss i større grad gjennom kraftige kanaler som f.eks. Explore Trøndelag og Magasinet «Opplev Midt Norge». Ved å gå sammen om fellesannonser, så har vi fått større eksponeringer, som vi ikke ville oppnådd alene som enkeltaktører. I tillegg har vi fått verdifull hjelp fra HNF når vi har hatt utfordringer direkte i vår bedrift. Da stiller de alltid opp og gjør alt i sin makt for å bidra til å løse «floken». De er alltid imøtekommende og ikke redd for å ta i ett tak for en god sak.


Hva verdsetter bedriften mest med Heim?

Ikke så lett å svare på fordi det er så mye positivt med Heim. Reiselivsmessig, så nyter vi fordelen av å være under den kjente «paraplybetegnelsen» Trøndelag, men samtidig har vi den nydelige naturen til Nordmøre. Den unike sammensetningen med fjord og fjell-landskap på kort avstand er nydelig og mange av våre gjester nyter også godt av de fine turmulighetene i nærområdet vårt.


Visit Heim – gjengen har etter disse årene med å bli kjent, nå begynt å bli bedre sammensveiset. V kjenner hverandre bedre nå og kan finne kollegaskap i hverandre i en bransje som ellers kan føles litt ensom.


Heim er langstrakt og mangfoldig i sine tilbud og omgivelser. Vi har både den rolige landsbygda ved klatreparken, ett tettere kommunesentrum med kjøpesenter, butikker og hotell og gårdsopplevelser med alpakka og mange andre artige dyr. Vi liker at det er mye å gjøre, og masse å oppleve selv om det er en liten kommune, om man ser på innbyggertall.


Følg gjerne Høyt & Lavt Valsøya videre her:





50 visninger0 kommentarer

Comments


bottom of page